Go to Page: 4 (Four). . .
Item
1408
Artist
Van Dyck, Anthony
Origine
Flemish, Europe
Description 
 
Condition*
Beautiful condition -
Measurements
Print-paper- 9x7 inch -  Frame 16x14  inch - Wood- Gold 2000's
Photography
Provided by Antique, collectibles & Vintage Interchange
Location
Montréal, Canada
Valued

Original Art including Frame*: Suggested Price: $100.00 CA.   (*Estimated replacement price of original frame: $50.00 CA)   

Shipping rates & taxes if applicable
Information
News Letter Request
Seller's registration
 
rollins history
    Van Dyck, Anthony (1599 -1641) :

Van Dyck, Anthony. 1599-1641; Vos, Pauwel (Paul) de, ca. 1596-1678

Rest on the Flight into Egypt (Madonna with Partridges)

not later than 1630-1632

The Biblical subject of the flight of Joseph and the Virgin Mary with the infant Christ into Egypt can be traced back to the apocryphal Gospel of Pseudo-Matthew who elaborated on this legend and provided a great many details. In Van Dyck?s painting of the Holy Family?s rest, there is the addition of angels who amuse Christ with their noisy and merry dances. This is a motif which entered painting at the end of the 15th century. While giving the scene an earthly, secular character, the artist enriched it with a number of allegorical elements. The sunflower, which rises in the centre over the figure of Our Lady, underscores the inner, spiritual sense of the entire scene - the divine essence of Mary as the innocent Virgin. The same meaning can be found in the parrot sitting on a branch to the left of the Madonna. Following the Iconology of Cesare Rippa, the partridges flying away may be said to symbolize profligacy and indicate that the purity of Mary drives off everything sinful. Among the fruits which the artist has depicted at the feet of Our Lady, particular attention is given to the pomegranate, an allegorical symbol for chastity, virginity and resurrection. The apple-tree beneath which the Holy Family is seated symbolizes Mary?s overcoming the original sin, while the white roses that can be seen behind the tree, together with the lily are an attribute of the Madonna and embody love, beauty and joy. Very likely the picture was painted by the artist for the Antwerp "society of bachelors" - a brotherhood devoted to Our Lady. It is therefore no coincidence that there is such an abundance of symbols relating to the Madonna, and that an episode in the life of Christ has been turned into a theme relating mainly to the cult of the Virgin Mary.

Author:

Van Dyck, Anthony. 1599-1641; Vos, Pauwel (Paul) de, ca. 1596-1678

School:

Flemish school

Title:

Rest on the Flight into Egypt (Madonna with Partridges)

Date:

not later than 1630-1632

Material:

canvas

Technique:

oil

Dimensions:

215x285,5 cm

Acquisition date:

Entered the Hermitage in 1779; acquired from the R. Walpole collection, Houghton Hall, England

Inventory Number:

ГЭ-539

Category:

Painting

Collection:

European Fine Art

Subcollection:

Flemish Painting of the 17th-18th Centuries

Van Dyck, Anthony. 1599-1641; Vos, Pauwel (Paul) de, ca. 1596-1678

Repos pendant la fuite en Égypte (Vierge aux perdrix)

au plus tard 1630-1632

Le sujet biblique de la fuite de Joseph et de la Vierge Marie avec l'enfant Christ en Égypte remonte à l'Évangile apocryphe du pseudo-Matthieu qui a développé cette légende et fourni de nombreux détails. Dans la peinture de Van Dyck du repos de la Sainte Famille, il y a l'ajout d'anges qui amusent le Christ avec leurs danses bruyantes et joyeuses. C'est un motif qui est entré dans la peinture à la fin du XVe siècle. Tout en donnant à la scène un caractère terrestre et profane, l'artiste l'a enrichie d'un certain nombre d'éléments allégoriques. Le tournesol, qui s'élève au centre sur la figure de Notre-Dame, souligne le sens intérieur et spirituel de toute la scène - l'essence divine de Marie en tant que Vierge innocente. La même signification peut être trouvée dans le perroquet assis sur une branche à gauche de la Madone. Suivant l'iconologie de Cesare Rippa, on peut dire que les perdrix s'envolant symbolisent la débauche et indiquent que la pureté de Marie chasse tout ce qui est pécheur. Parmi les fruits que l'artiste a représentés aux pieds de Notre-Dame, une attention particulière est accordée à la grenade, symbole allégorique de la chasteté, de la virginité et de la résurrection. Le pommier sous lequel est assise la Sainte Famille symbolise la victoire de Marie sur le péché originel, tandis que les roses blanches que l'on peut voir derrière l'arbre, ainsi que le lys sont un attribut de la Vierge et incarnent l'amour, la beauté et la joie. Très probablement, le tableau a été peint par l'artiste pour la "société des célibataires" anversoise - une confrérie consacrée à Notre-Dame. Ce n'est donc pas un hasard s'il existe une telle abondance de symboles relatifs à la Vierge, et qu'un épisode de la vie du Christ s'est transformé en un thème lié principalement au culte de la Vierge Marie.

Auteur:

Van Dyck, Anthony. 1599-1641; Vos, Pauwel (Paul) de, ca. 1596-1678

L'école:

Ecole flamande

Titre:

Repos pendant la fuite en Égypte (Vierge aux perdrix)

Date:

au plus tard 1630-1632

Matériel:

Toile

Technique:

pétrole

Dimensions:

215x285,5 cm

Date d'achat:

Entré à l'Ermitage en 1779; acquis de la collection R. Walpole, Houghton Hall, Angleterre

Numéro d'inventaire:

ГЭ-539

Catégorie:

Peinture

Collection:

Beaux-arts européens

Sous-collection:

Peinture flamande des XVIIe-XVIIIe siècles

                            
 
Antiques, collectibles & Vintage Interchange
Copyright 2010-13-18- WebTech Management and Publishing Incorporated -All rights reserved . Legal information