Go to Page: 2 (Two). . .
Item
1686
Artist

Marcel Gingras - (1921 - 2001)

Origine
Province of Québec
Description

Les pêches - Peaches

Condition*
Beautiful condition -
Measurements
Drawing on paper - 16x12 inch -  Frame 23.5x19.5 inch - Gold.metal glass
Photography
Provided by Antique, collectibles & Vintage Interchange
Location
Montréal, Canada
Valued

Original Art including Frame*: Suggested Price: $ 500. CA. (*Estimated replacement price of original frame: $90.00 CA)   

 
Information
News Letter Request
Seller's registration
 
rollins history
 Marcel Gingras (1921-2001):

Marcel Gingras (1921 - 2001)

Musée des beaux-arts du Canada, Bibliothèque et Archives / Musée canadien de la photographie contemporaine

Durant son séjour à l'École des beaux-arts de Montréal, de 1940 à 1943, Marcel Gingras devient l'élève et le disciple privilégié d'Alfred Pellan. L'influence du grand maître québécois de lapeinture surréaliste marquera la production artistique de Gingras durant toute sa carrière de peintre.

 Revenu à Sherbrooke après ses études à Montréal, il s'associe à l'entreprise familiale d'ébénisterie, mais n'en continue pas moins de consacrer tous ses loisirs à la peinture, au travail en atelier, tout en participant à de nombreuses expositions collectives ou individuelles.

rollins history

 Même s'il travaille en retrait de la métropole, théâtre des manifestations, des bouleversements et des grandes expositions qui marqueront l'art au Québec, Gingras garde contact avec le milieu de l'art. Il visite les musées, les galeries d'art, s'informe, lit et se documente sur les manifestations artistiques, tant sur la scène nationale qu'internationale. Un survol de sa pratique artistique, quelque mille tableaux réalisés sur plus de quatre décennies, démontre à quel point il a assimilé et repris à sa manière les grands courants qui bouleversent et transforment alors le monde de la peinture.

 Bien que formé dans la tradition académique qui perdurait encore à l'ÉBAM dans les années 40, Marcel Gingras n'en demeure pas moins un peintre instinctif qui laisse libre cours à son imagination. Toutefois, à l'instar de son mentor, Pellan, la présence du dessin impose une structure à toutes les oeuvres, ordonnées et construites avec rigueur et discipline. Même s'il a parfois été tenté par l'abstraction, Gingras est, d'abord et avant tout, un peintre figuratif chez qui la manipulation des diverses constituantes de la peinture, tout comme l'expérience individuelle et culturelle, est source de création. Références: Mme Monique Nadeau Saunier Ph.D historienne d'art.

Marcel Gingras (1921 - 2001)

During his training at the École des beaux-arts in Montreal, from 1940 to 1943, Marcel Gingras became the student and the privileged disciple of Alfred Pellan. The influence of the great master québécois of Surrealist painting will mark Gingras artistic production throughout his career of painter.

Back to Sherbrooke after his studies in Montreal, he joined the family business of cabinetmaking, but have continued to devote all his leisure time to paint, work in the workshop, while participating in numerous exhibitions collective or individual.

Although he works in withdrawal of the metropolis, theatre events, upheavals and major exhibitions which will mark the Quebec art, Gingras keep contact with the medium of art. Visit museums, art galleries, learns, reads and documents artistic events, both on the national and international scene. An overview of his artistic practice, some thousand paintings done on more than four decades, demonstrates how he has assimilated and resumed his way the great currents which disrupt and transform then the world of painting.

Although that formed in the academic tradition which has lasted even to the ÉBAM in the 1940s, Marcel

Gingras remains not an instinctive painter leaving free rein to his imagination. However, like his mentor, Pellan, the presence of drawing imposes a structure to all works, ordered and built with rigour and discipline. Even though he has sometimes been attracted by abstraction, Gingras is, first and foremost, a figurative painter with the manipulation of the various constituents of the painting, as the individual and cultural experience, was source of his creation.

Dictionnaire des artistes de l’objet d’art au Québec. (Https://artistesduquebec.ca/)
Gingras, Marcel (1921–2001)
Formation académique
École des Beaux-Arts de Montréal (1940-1943)
Guides et dictionnaires
Guide Vallée 1989 p. 308
Guide Vallée 1993 p. 580
Magazin’art 2006-2008 p. 374


rollins history
Antiques, collectibles & Vintage Interchange
Copyright 2010-13-18- 21 WebTech Management and Publishing Incorporated -All rights reserved . Legal information