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Item
1205
Artist
Madeleine Delfosse
Origine
Province of Quebec, Canada
Description

Napoleon Crossing the Alps c. 1800-  Study from the work of: Jacques-Louis David

Condition*
Beautiful condition -
Measurements
Oil on canvas 40 x 30 inch - 1950's Frame 48 x 38 - wood- paint-gold
Photography
Provided by Antique, collectibles & Vintage Interchange
Location
Montréal, Canada
Valued

Original Art including Frame*: Suggested Price: $3,500.00 CA.   (*Estimated replacement price of original frame: $340.00 CA)   

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rollins history
     Madeleine Delfosse  (1909 - 1985) :

Madeleine Delfosse: Born in Montreal, Quebec, (1909 - 1985 )  born April 5, 1909, the daughter of Georges Delfosse, artist, she studied six years at Ecole des Beaux-Arts, Montreal, under J. St. Charles; and with her father.

Biographical Index of Artists in Canada; Dictionary of Canadian Artists, vol. 1, pp. 604a-605a; Early Women Artists.

She is a painter of portraits and landscapes - her por­traits include: Maurice Duplessis, former Premier of Quebec; Hon. William Tremblay, Quebec parliamentarian; Dr. B.G. Bourgeois, Chief Surgeon of Notre-Dame Hospital, Montreal; Arthur Gagnon, a founder of the Société St. Jean Baptiste; Henri Pontriand, Canadian lyrics artist; Mrs. Elsa Konder, wife of a Brazilian Consul; Adheiman Raynault, a former mayor of Montreal; Georges Gayou, Secretary of the Académie Française de Paris, France.

In her mural for the St. Pierre Claver Church, Montreal, she used as models the seven vicars of the church to represent the seven apostles, only adding beards to their clean-shaven faces to be more in keeping with the time when Jesus was alive.

The Saint-Pierre-Claver Church in Montreal features a neo-Renaissance Italian decor by Madeleine Delfosse in 1947.
These paintings are the work of a woman, Madeleine Delfosse, daughter of the famous Georges Delfosse who produced paintings for the Church of Saint-Nom-de-Jésus and the Cathedral Basilica Marie-Reine-du-Monde.


Madeleine Delfosse (born in 1909), daughter of the painter Georges Delfosse, executed all the monumental paintings constituting the painted decoration of the Saint-Pierre-Claver church in Montreal (completed in 1917).


By its extent, it is the most important contribution of a woman to the monumental decoration. That said, to others, like Sylvia Daoust (born in 1902), who carved wooden liturgical works, and Gabrielle Messier (1904-2003), close collaborator of Ozias Leduc, he returns to have accomplished decorations more refined, according to L. Lacroix.

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Madeleine Delfosse : née à Montréal, Québec, (1909 - 1985) née le 5 avril 1909, fille de Georges Delfosse, artiste, elle a étudié six ans à l'École des Beaux-Arts de Montréal, sous la direction de J. St. Charles ; et avec son père.
Index biographique des artistes au Canada; Dictionnaire des artistes canadiens, vol. 1, pages 604a-605a; Les premières femmes artistes.


Elle est une peintre de portraits et de paysages - ses portraits incluent : Maurice Duplessis, ancien premier ministre du Québec ; Hon. William Tremblay, parlementaire québécois; Dr B.G. Bourgeois, chirurgien en chef de l'hôpital Notre-Dame, Montréal; Arthur Gagnon, fondateur de la Société St-Jean Baptiste; Henri Pontriand, artiste lyrique canadien; Mme Elsa Konder, épouse d'un consul du Brésil ; Adheiman Raynault, ancien maire de Montréal; Georges Gayou, secrétaire de l'Académie française de Paris, France.


Dans sa murale pour l'église Saint-Pierre Claver, à Montréal, elle a utilisé comme modèles les sept vicaires de l'église pour représenter les sept apôtres, ajoutant seulement des barbes à leurs visages rasés de près pour être plus en accord avec l'époque où Jésus était vivant.


L'église Saint-Pierre-Claver de Montréal présente un décor italien néo-Renaissance réalisé par Madeleine Delfosse en 1947.
Ces toiles sont l'œuvre d'une femme, Madeleine Delfosse, fille du célèbre Georges Delfosse qui réalisa des toiles pour l'église Saint-Nom-de-Jésus et la Basilique Cathédrale Marie-Reine-du-Monde.

Madeleine Delfosse (née en 1909), fille du peintre Georges Delfosse, a exécuté toutes les peintures monumentales constituant le décor peint de l'église Saint-Pierre-Claver de Montréal (achevée en 1917).

Par son ampleur, c'est la contribution la plus importante d'une femme à la décoration monumentale. Cela dit, à d'autres, comme Sylvia Daoust (née en 1902), qui a sculpté des oeuvres liturgiques en bois, et Gabrielle Messier (1904-2003), proche collaboratrice d'Ozias Leduc, il revient d'avoir réalisé des décors plus raffinés, selon L. Lacroix .

Dictionnaire des artistes de l’objet d’art au Québec. (Https://artistesduquebec.ca/)

Delfosse, Madeleine (1909–1985)
Guides et dictionnaires
Comeau p. 74
McMann, Biographical Index... p. 57

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Jacques-Louis David was a French painter in the neoclassical style, considered to be the preeminent painter of the era. Died: December 29, 1825, Brussels, Belgium.
Napoléon Bonaparte 15 August 1769 – 5 May 1821) was a French statesman and military leader who rose to prominence during the French Revolution and led several successful campaigns during the French Revolutionary Wars.

He was Emperor of the French from 1804 until 1814 and again briefly in 1815 during the Hundred Days. Napoleon dominated European and global affairs for more than a decade while leading France against a series of coalitions in the Napoleonic Wars.

He won most of these wars and the vast majority of his battles, building a large empire that ruled over continental Europe before its final collapse in 1815. He is considered one of the greatest commanders in history, and his wars and campaigns are studied at military schools worldwide.

Napoleon's political and cultural legacy has endured as one of the most celebrated and controversial leaders in human history.

Napoleon Crossing the Alps (also known as Napoleon at the Saint-Bernard Pass or Bonaparte Crossing the Alps; listed as Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand Saint-Bernard) is the title given to the five versions of an oil on canvas equestrian portrait of Napoleon Bonaparte painted by the French artist Jacques-Louis David between 1801 and 1805. Initially commissioned by the King of Spain, the composition shows a strongly idealized view of the real crossing that Napoleon and his army made across the Alps through the Great St. Bernard Pass in May 1800.

History of the five versions

The original painting remained in Madrid until 1812, when it was taken by Joseph Bonaparte after his abdication as King of Spain. He took it with him when he went into exile in the United States, and it hung at his Point Breeze estate near Bordentown, New Jersey. The painting was handed down through his descendants until 1949, when his great grandniece, Eugenie Bonaparte, bequeathed it to the museum of the Château de Malmaison.

The version produced for the Château de Saint-Cloud from 1801 was removed in 1814 by the Prussian soldiers under von Blücher who offered it to Frederick William III King of Prussia. It is now held in the Charlottenburg Palace in Berlin.

The 1802 copy from Les Invalides was taken down and put into storage on the Bourbon Restoration of 1814; but in 1837, under the orders of Louis-Philippe, it was rehung in his newly declared museum at the Palace of Versailles, where it remains to the present day.

The 1803 version was delivered to Milan but confiscated in 1816 by the Austrians. However, the people of Milan refused to give it up and it remained in the city until 1825. It was finally installed at the Belvedere in Vienna in 1834. It remains there today, now part of the collection of the Österreichische Galerie Belvedere.

The version kept by David until his death in 1825 was exhibited at the Bazar Bonne-Nouvelle [fr] in 1846 (where it was remarked upon by Baudelaire). In 1850 it was offered to the future Napoleon III by David's daughter, Pauline Jeanin, and installed at the Tuileries Palace. In 1979, it was given to the museum at the Palace of Versailles.

Jacques-Louis David était un peintre français de style néoclassique, considéré comme le peintre prééminent de l'époque. Décédé : 29 décembre 1825, Bruxelles, Belgique.


Napoléon Bonaparte (15 août 1769 - 5 mai 1821) était un homme d'État et chef militaire français qui a pris de l'importance pendant la Révolution française et a mené plusieurs campagnes réussies pendant les guerres de la Révolution française. Il fut Empereur des Français de 1804 à 1814 et de nouveau brièvement en 1815 pendant les Cent-Jours.

Napoléon a dominé les affaires européennes et mondiales pendant plus d'une décennie tout en menant la France contre une série de coalitions dans les guerres napoléoniennes. Il a remporté la plupart de ces guerres et la grande majorité de ses batailles, construisant un grand empire qui a régné sur l'Europe continentale avant son effondrement définitif en 1815. Il est considéré comme l'un des plus grands commandants de l'histoire, et ses guerres et campagnes sont étudiées à l'armée. écoles du monde entier.

L'héritage politique et culturel de Napoléon a perduré en tant que l'un des leaders les plus célèbres et les plus controversés de l'histoire humaine. col du Grand Saint-Bernard) est le titre donné aux cinq versions d'un portrait équestre à l'huile sur toile de Napoléon Bonaparte peint par l'artiste français Jacques-Louis David entre 1801 et 1805. Initialement commandée par le roi d'Espagne, la composition montre une vue fortement idéalisée de la véritable traversée que Napoléon et son armée ont faite à travers les Alpes par le col du Grand Saint-Bernard en mai 1800.

Histoire des cinq versions


Le tableau original est resté à Madrid jusqu'en 1812, date à laquelle il a été repris par Joseph Bonaparte après son abdication comme roi d'Espagne. Il l'a emporté avec lui lorsqu'il s'est exilé aux États-Unis, et il l'a accroché dans son domaine de Point Breeze près de Bordentown, New Jersey. Le tableau se transmet par ses descendants jusqu'en 1949, date à laquelle son arrière-petite-nièce, Eugénie Bonaparte, le lègue au musée du château de Malmaison.


La version réalisée pour le château de Saint-Cloud à partir de 1801 fut enlevée en 1814 par les soldats prussiens sous von Blücher qui l'offrit à Frédéric-Guillaume III roi de Prusse. Il se tient maintenant au château de Charlottenburg à Berlin.


L'exemplaire de 1802 des Invalides a été démonté et mis en réserve lors de la Restauration des Bourbons de 1814 ; mais en 1837, sous les ordres de Louis-Philippe, il fut réaccroché dans son musée nouvellement déclaré au château de Versailles, où il demeure jusqu'à nos jours.


La version 1803 fut livrée à Milan mais confisquée en 1816 par les Autrichiens. Cependant, les Milanais refusèrent de l'abandonner et il resta dans la ville jusqu'en 1825. Il fut finalement installé au Belvédère de Vienne en 1834. Il y demeure aujourd'hui, faisant désormais partie de la collection de l'Österreichische Galerie Belvedere.


La version conservée par David jusqu'à sa mort en 1825 est exposée au Bazar Bonne-Nouvelle en 1846 (où elle est remarquée par Baudelaire). En 1850, il est offert au futur Napoléon III par la fille de David, Pauline Jeanin, et installé au palais des Tuileries. En 1979, il est offert au musée du château de Versailles.

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Madeleine Delfosse
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